2 000 Ft
Leírás
Hogyan vált a kedvtelésből végzett, szűk körű testedzés a társadalmi kommunikáció egyik
legfontosabb témájává, s ezzel együtt a globális szórakoztatóipar busásan jövedelmező
ágazatává? Hogyan formálták a testmozgás szabályait és képét az egymással versengő
technomédiumok, hogyan lett a nyomtatott sajtó, a rádió, a televízió és a film által közvetített
médiasport a személyes, a kisközösségi, a nemzeti és a nemzeteken túli identitásformálás
egyik megkerülhetetlen közegévé? A sportszempontú kultúrakutatás szakembere ezekből a
kérdésekből kiindulva a sport, a média, a politika és a művészet kereszteződéseit vizsgálja, az
élményt nyújtó, szabályozott testmozgás olyan emlékezetes eseményeit, melyek korokon
átívelő, különböző közegekben – versben, regényben, rövidprózában, filmen – megvalósuló
reprezentációik révén emlékezethelyekké válnak. Míg a film képes a mozgás nem
szimbolikus, nem betűelvű rögzítésére, s ugyanakkor jelentéstermelésre is, addig az irodalom
a múlékony közösségi testi élmény nyelvi felidézésének kísérlete, inkább apellálva az
olvasóban mozgósítható fantáziára és a nyelv szépségének többletére. Fodor Péter a
kontextusteremtés gondossága mellett a médiaszövegek tüzetes és leleményes szemiózisával
mutat rá a szóba hozott műalkotások igazi teljesítményére: azokra az autentikus pillanatokra,
amikor túl az ideológiai instrumentalizáció és a propaganda érdekén a mindig mást is
mondó/mutató „közvetítésben” is megtörténik a sport igazsága.
Tartalomjegyzék
- A sportmédia történeti vázlata
- Sport és társadalmi kommunikáció
- Élő közvetítés, formát öltő gazdasági modell
- Mennyben köttetett frigy: a televízió és a versenysport kapcsolatáról
- Mérföldkövek
- Élősködés vagy szimbiózis?
- Elvándorló nézők, elsötétülő képernyők
- A médiaképesség kritériumai
- A média igényei
- A televíziósport átalakulása
- A sport médiaértéke
- Újmédia, új lehetőségek
- A technikai képpé vált test. Időrétegek Leni Riefenstahl Olimpia-filmjében
- A nemzetiszocialista imázskampány trójai falova?
- Művészettörténeti utalások, mozgásba lendülő testek
- Modernitásbírálat, rögzítéstechnikai arzenál
- Kitörölt múlt, megszállt jelen. Keleti Márton: Civil a pályán
- Sportpálya, imitáció és propaganda Gertler Viktor Én és a nagyapám című filmjében
- Hírnévpolitika és a történelem esetlegességei. A Csodacsatár két változatáról
- Fából ötkarika. Varasdy Dezső: Nehéz kesztyűk
- A tabuizálástól a kultuszig. Az Aranycsapat 1957 utáni mozgóképi emlékezetéről
- Az elhallgatás fokozatai
- Útban az emlékezethellyé válás felé
- Remediáció és személyes emlékezet
- Az 1980-as évek – a rehabilitáció időszaka
- Az ezredforduló emlékező gesztusai
- Befejezés – genius loci
- Átok vagy csoda? A berni döntő magyar irodalmi emlékezetéről
- Átírt sorstörténetek. Az emlékezés és a hallgatás nyomai a Két félidő a pokolban című filmben
- Futball a második világháborúban
- Emlékezetpolitikai kontextus
- Identitástörténetek: valós minták és ideológia
- Futballtörténet, szereplőformálás és irónia Mándy Iván Csempe-Pempe-szövegeiben
- Történeti pretextusok és a fikcionálás aktusai
- Metaforikusság, szereplőformálás és intertextualitás
- Arcél, barkácsolás, implicit olvasók: Utazás a tizenhatos mélyére
A könyv 20%-os kedvezménnyel (+ postaköltség) megrendelhető közvetlenül a szerkesztőségtől is (alfoldfolyoirat@gmail.com).
Megrendelhető továbbá az Írók Boltjában és a lira.hu oldalán.